Samiskkurs i Sogndal

Den første uka i juli fikk æ en trivelig telefon av Noerehs eminente leder Ida Ristiinná, ho spør meg om æ har lyst å dra til Sogndal for å ha et lite kurs i sørsamisk for Norsk Målungdom. Siden æ sitter i regntunge og kalde Tromsø, tenker æ at noen dager på vestlandet kan ikke skade, og sier dermed ja.

Tidlig uka etter hiver æ meg på flyet og ankommer et sommervarmt og solrikt Sogndal. Kommer meg fint fram til skolen hvor sommerleiren til Norsk Målungdom finner sted. Der blir æ godt tatt imot av en gjeng med norsk ungdom fra alle kanter av vårt langstrakte land.

Kurset skal ikke være før neste dag, så hele første dag går med til å bli kjent med de andre deltakerne. På kvelden var det hygge og spill som sto for tur, nynorskungdommen fikk også en liten leksjon i kortspill. Siden æ hadde forberedt meg sånn passelig godt både før æ dro og på flyet nedover, så e det eneste æ trenger på kvelden en liten pep-talk av Ida Ristiinná før alt av nerver er på plass.

Jeg hadde lagt det opp slik at kurset besto av to deler, først skulle de få lære litt sørsamisk. Her var det kun det helt grunnleggende de fikk lære, de fikk også hjelp til å oversette noen sjekkelinjer. Grunnen til at valget falt på å lære dem sørsamisk var at siden sørsamisk er en minoritet i minoriteten, så ville det være interessant. Spesielt siden nynorskbrukere er i mindretall i forhold til bokmålsbrukere. Den andre delen lærte de litt om situasjonen til samisk og samer generelt i Norge i dag. Morsomt med et så engasjert publikum, de så og si kokte over av spørsmål.

Norsk Målungdom er en sporty gjeng, i løpet av uka hadde de fotballturnering. Etter herlig spill, gode klareringer og ståpåvilje så gikk laget mitt seirende ut av gruppespillet. Noen skuffet fikk jeg høre at finalene ikke skulle være før neste dag, samme dag som jeg reiste nordover igjen. Har i ettertid hørt at laget mitt ikke kom seg til finalen, som jo var planen, men det viktigste er å delta. Eller…?

Etter noen dager i Sogndal på Norsk Målungdoms sommerleir, etter å ha truffet masse trivelig ungdom fra hele landet må jeg kunne si at turen var en suksess. De syntes de var morsomt å lære samisk og om samer. Jeg vil samtidig takke for muligheten til å dra på en slik tur. Veldig morsomt og lærerikt.

Hilje StormoImage

Legg igjen en kommentar

